uppvaknandet.....

12.04.2015 00:14

Jag har länge länge försökt få ordning på Buzas
fjärrdirigering.

Hemma har det gått hyfsat, på klubben har det varit
katastrof, det har inte varit tillbaka till ruta ett, det har varit värre än
så, som jag sett det har Buza tyckt att det har varit jobbigt i dessa
situationer.

Nåväl, efter att kört detaljer i en hel evighet har vi
nu börjat träna på helheten, den är väl ok, men kan bli bättre. När vi väl
klarar momenten så måste jag erkänna och säga att den där hunden utför många av
dem väldigt väl, i alla fall de som är färdiga. Vittring är inte helt färdigt
och fjärren tar ett tag till att få ordning på

I tisdags hade vi träningstävling på klubben, min
dotter Thea var med och filmade det hela. Platsliggning betyg 9, lite snus och
sitt betyg 10 Buza var glad och pigg, I det fria följet svävade hon ut lite i
språngmarsch och satte sig snett 2 ggr betyg 7. Sättandet under gång, jag ser
på videon att hon nästan sätter sig men väljer istället att stå, betyg 0.
Inkallning är fin tycker jag men tydligen växlade hon tempo efter ställandet,
betyg 9. Rutan, ja där var jag sen att kommendera stå och hon hamnade utanför
rutan, jag har ingen dirigering på henne än så jag valde att lägga henne, även
slarv vid ingången, givetvis betyg 0. Hopp apport, tjuvade så att det tjongade
om det...... betyg 0.metall Apportering betyg 10. Vittring, första gången jag
utfört detta som ett helt moment, det var nytt för henne att jag vände mej om
och hon har aldrig fått springa ut till pinnarna. Detta blev för mycket på en
gång och hon valde fel pinne. Betyg 0. Fjärren där går hon många steg i varje
skifte och när jag återgår vet hon att hon inte gjort som hon borde så hon
reste sig upp och mötte mig. Betyg 0.

Hälften 0 och nästan hälften bra poäng, men det var så
kul och plötsligt kom tävlingssuget tillbaka. Shit nu måste jag bruka allvar
och sätta de där momenten.

När jag studerat videon här hemma inser jag plötsligt
varför jag inte får till fjärren på bortaplan, hon är inte alls ledsen, tycker
inte det är jobbigt, ja, hon vill till mej, för hon har lyckats förut för att
jag har tillåtit det, felet ligger i att jag inte berättat för henne att det
inte är ok att göra som hon gjort. Så nu tar vi nya tag, jag ska vara mer
konsekvent, för Buza tar inte illa vid sig av en tillrättavisning.  En dag ska jag vara modig och anmäla oss till
lydnadsklass 3.

Nike tävlade också, vi avstod platsliggningen, jag som
tycker han är så omogen och otränad blev glatt överraskad hur han hanterade det
hela.

Linförigheten, ja han tänker lite mkt "jag ska nog
svänga vänster snart" men vilken fin attityd han hade. Läggande under gång var
superb, som det tjongade i marken när han kastade sig ner.

Inkallning var kanon. Ställande under gång, där gjorde
jag ett dk eftersom jag inte litar på att han kan hålla isär läggande och
ställandet. Apporteringen var ju s.k.i.t.b.r.a.  PÅ hoppet tvekade han lite och jag hjälpte
honom med ett dk, och så blev avslutet slarvigt.

Men som han gick den lille skiten, det kunde jag aldrig
tro om honom. Nike får vänta lite till med sin debut i lydnaden, men debutdagen
kommer närmare och närmare...


Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com