träna hund e kul igen

02.03.2014 20:08

Japp, efter att  tyckt att det är skit tråkigt att träna hund så svart och vitt har jag börjat acceptera det, det är såhär vi måste ha det för att vi ska kunna samarbeta,Buza & jag.

 Jag har hittat en del nycklar som varit svåra att finna men nu börjar vi nog fungera ihop.

Förra måndagen träffades jag och Linda för att träna på det svåraste och jobbigaste ställe vi någonsin varit på, det lär dröja ett tag tills vi tränar där igen.

hundrastplatsen på ribban i Malmö,  såååå nyttigt och sååå jobbigt både för oss förare och hundarna.

Det var hundar precis överallt verkade det som, hundar med sina människor och så fanns det hundar som inte alls verkade ha sina människor i närheten, både snälla hundar och hundar som var lite luriga.

Att våra hundar fixade detta, det kan jag inte riktigt förstå när jag tänker efter.

De var så duktiga, hade fokus på sina uppgifter, kanske var det lättare för dem att välja att lägga fokus på oss  förare än att  hålla reda på allt "pack" i hundväg som fanns där.

Hundarna tränades korta pass i taget, 5-10 minuter.

Vi var väl på plats ca 2½ timme totalt, och 4 hundar tränades, när vi väl kom tillbaka till bilarna hade de vuxna hundarna inga problem med att koppla av i bilarna, men en viss liten "B"  hade inte riktigt ro  att koppla av.

Väl hemma visade det sig hur hårt denna träning tagit på de fyrbenta.

Foppa sov hårt 4 timmar, trodde nästan han hade dött.

Till och med Hårbollen var ordentligt trött och sov en bra  stund.

I tisdags var det träning på klubben.

Åter igen visade  Buza upp sin bästa sida, var följsam och fin, snabb och allert.

Linförighet, rutan, apportering och hopp tränades.

Imponerad över B då hon inte tränat rutan på länge och hon fixade det bra.

Apporteringen behöver vi lägga lite med tid på och hoppövningarna gick bra.

Buza hoppade 45 cm utan problem, kanske kan jag testa 50 nästa gång vi tränar hoppet.


Platsliggningen- här måste jag våga sätta krav nu, jag har påmint henne så många gånger nu att hon ska ha hakan nere hela tiden, att det inte är ok att lyfta och lägga ner igen x antal gånger.

Tror att det bara är en dumhet hon håller på med,  men så är ju felet mitt, jag har tillåtit henne göra så för länge.

Nu är det stopp med detta oxå, ordning och reda.

Lite Buz har hon ju hunnit med oxå.

Varit uppe på köksbordet ett par gånger den senaste veckan.

stulit fiskarnas mat och mumsat upp den i vår säng, hällt ut en burk tandpetare i sängen eftersom hon troligen fått fiskmat i tänderna som behövdes pillas ut.

Inte nog med detta, hon kände av en torrhet på sina trampdynor så hon passade på att öppna en tub med fotkräm och det lättaste sättet att få krämen på fötterna måste ha varit att först stryka ut den över fiskmaten och tandpetarna i sängen.

Dagen efter hade hon endast fått tag på en burk salt som stått på köksbordet, detta ströddes givetvis tjusigt  ut, även detta i vår säng....

Av nån underlig anledning har hon inte längre tillgång till hela huset när hon är ensam hemma

Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com