Tänk - gör om - gör rätt .......

07.02.2014 10:07

Hela veckan har det surrat tankar i huvudet om fröken hårbolls träning och beteende.

Varför gör hon som hon gör?

När är det hon gör det oönskade och vad triggar igång det?

Visst hon är fortfarande väldigt ung, men lite kontroll på sig själv borde hon ha, men det är väl det som är grejen, hon låtsas att hon vet och kan men i själva verket är hon ju väldigt okunnig och osäker.

* Ensampromenader,  jag slås av hur Foppa verkar njuta av att få gå själv med mej, vi går i hans takt, inget tjat om att han får skynda sig eller att han inte ska fastna med näsan på intressanta fläckar. Jag tycker även att han pinnar på med "gladare" attityd,  men så blir jag ju nte irriterad heller. En verklig kvalitetstid för mej och min gamla man.

Jag tror att även han tycker det är lite jobbigt med Buza på promenaderna, nån som ständigt ska konkurrera om att vara först på  doftfläckar, försöka putta bort honom om han är först, och att hon ska ha så bråttom och att jag hela tiden måste vänta in Foppa.

Buza tycker det är lite jobbigt med de här ensampromenaderna, dels blir det tvärdtopp när hon försöker dra iväg på fläckar, visst hon får snusa och göra sina behov, sen blir det en PW, då finns det inte rum för snus stopp.

Under den här promenaden har vi utvecklat en "tuch-lek" blir hon spökig på något, en mur, skylt, vägarbetes grejor, ja då har hon som uppgift att gå fram och undersöka sakerna, sedan tucha med frambenen på saken och markera att det faktiskt inte var så farligt.  En lek som hon faktiskt har börjat gilla, hon får ingen ömkande eller godis, bara ett  "Wow!!! du klarade det, BRA!!! Och med förhöjt självförtroende traskar hon glatt vidare.

"Utfall" eller markeringar mot folk och fä har jag lyckats sätta stopp för de senaste dagarna, det räcker med att påminna henne om att jag är med och att hon ska hålla sig på mattan, bra gjort av henne faktiskt.

 

Efter träningen i måndags och 1000 timmars ältande, tänkande, funderande och en del mentaltränande av mej,

har jag kommit fram till ett tränings schema för mej och Buza, jag hoppas att detta ska hålla.

Det innehåller dagar då det enbart ska tränas på koncentration och kontakt, lydnadsövningar är strängt förbjudna dessa dagar, det kommer att bli svårt då jag hade en sådan dag häromdagen och hårbollen skötte sig exemplariskt och jag tänkte flera gånger att jag måste testa göra en ikallning.........

Fick örfila mig själv flera gånger, varför förstöra ett sånt här bra pass för en inkallning som kanske skulle misslyckas, det kommer en dag imorgon oxå, den kan man ägna åt sådant.

Trick träningen fortgår, Buza tycker detta är väldigt kul, men fröken tänker väldigt mycket  belöning och lite mindre på uppgiften som hon tycker är något som ska göras explosivt, snabbt och halvdant.

Här utnyttjas koncentrationsövningarna till max, hon måste tänka oxå, inte bara göra...

 

Igår åkte vi ut till Trelleborgs brukshundklubb.

Tanken var att köra genom lite moment, framförallt hoppet, Thea och Foppa följde oxå med.

Väl på plats så dirigerade Thea mej och en okoncentrerad Buza, märker åter igen att jag måste ta till svart- vit träning, kanske är det därför vi trillat tillbaka för att det blivit lite för många färger i träningen, jag vet att jag sagt åt mej själv att köra svart-vitt, men det är inte jag, men tydligen är det Buza, så jag får skärpa till mig här.

Efter några minuters svart-vitt så fungerade det ganska bra.

Thea tyckte det började bli lite tråkigt att stå och glo på oss och började träna Foppa, jag hade inte räknat med denna störning, fy fassen vilken bra träning det blev, Jodå, Buza stack ett par gånger, men varken Foppa eller Thea var särskilt intresserade av henne och efter ett utvecklings samtal så var jag mycket imponerad av hårbollens inställning, jag vet hur svårt det var för henne, att lyssna och koncentrera sig på mej när hon ville ha koll på de där två som höll på med inkallning och annat kul, ett stort plus i kanten till henne.

Så, ja, inte det bästa utförandet i momenten, men ganska bra på koncentrtion, åter igen väldigt mycket att ta med mig hem och fundera över, så jag får väl säga att det var en lärorik träning igen.

 

Kan inte sluta le åt de där 2, Thea mycket koncentrerad på övningen hon tänker att de ska göra ihop och Foppa han  gör snällt vad han blir tillsagd att göra, för av Thea får man ju inte bara en godisbit......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com