Små små steg av framgång

10.01.2015 20:46

Oj vad kul det är att träna hund nu, när man börjar märka resultat på båda hundarna.

Nike är jag mest glad över, han har verkligen vaknat till liv och insett att träning är skitskoj.

Men lite läskigt är det ändå, lite "déjà vy"  över träningen med honom emellanåt, ibland kör han med exakt samma saker som Lidas gjorde, typ går upp och stöter på min axel ochsäger "kom igen nu kärring - nu kööööör vi"

En olustig känsla har kommit upp och jag har tänkt- värför gör du sådär, så ska ju inte DU göra- Det där är Lidas grej.!!

Men vi kör, han är otroligt rolig den där fjanten, snart 8 månader och inne i könsmognad, det är mycket som snurrar i hans huvud, det märks tydligt och han blir fort trött när vi tränar.

Det är en obeskrivbar känsla när han arbetar vid min sida de 10-15 meterna vi kan gå fot, han känns stor, ståtlig och rejäl, en hund med pondus, om jag jämför med att ha Buza vid min sida känns hon som en liten lätt bomullstuss som blåser bort snabbt och lätt.

Vi jobbar med signalerna till svängarna i FF, att svänga vänster går bra, men när det ska svängas åt höger hamnar han på min högra sida, så jag tolkar det som att jag är otydlig/slarvig när vi ska svänga åt det lättare hållet.

Både läggande och ställande börjar han bli ordentligt duktig på, Vi kör backaövningar, men på läggandet har jag vågat gå som man ska och det har gått över förväntan. Duktig hund.

Platsliggning kämpar vi med samt apporteringen, hoppet har han sett men tycker det är onödigt att lyfta på fötterna när han kan gå runt om.

Han känns verkligen som en lovande liten skithund och kanske ska vi även anmäla till kurs så han får lära sig vad han egentligen ska göra - apportera.

Buza - Så jäkla nöjd jag är med henne och hennes vittring, denna övning har fått ligga på is ett tag då jag gått för fort fram och det blev plock & pinn av alltihop.

Nu markerar hon jättefint, får hon inget klick av klickern så plockar hon upp pinnen hon markerar, har lagt till att vi springer från pinnarna, att springa till dem är det sista jag kommer låta henne göra, jag vill behålla det fina lugn och sorteringsarbete som hon gör nu.

FF, Ett kortkoppel har jag satt på henne, jag känner inte riktigt själv när hon flyter ut, men jodå, det gör hon, när hon går in i ett intensivt arbetstänk så kommer hon ut en bit, detta måste ju åtgärdas.

Sättande är på G, inkallning är fortfarande katastrof men nu vet jag hur jag ska jobba med henne.

Rutan är på G, apporterna kan hon om hon håller ihop men ibland blir hon så flamsig och tramsig och är överallt där hon ska vara och även där hon inte ska vara med och utan apport. Men hon är ju fortfarande ung och en hel del av galenskapen vill jag ju behålla.

Vi har varit och träningstävlat, vi körde en mix av 2 & 3, vet inte riktigt vad jag ska säga,men det blev mycket fort och fel.

Buza var lika mycket i hand som ur hand.

Åter igen visar hon att hon vet när något blivit "fel" vid fjärren, jag fick ge henne DK och på väg tillbaka till henne så gick hon ifrån sin plats, jag var inte arg , kanske visade jag något som fick henne att reagera men detta måste vi ju bli av med.

Det är ju inte så kul med en hund som lämnar om det blir fel.

Något som vi oxå måste jobba på är våra rutiner vid tävling, jag känner vid varje tävling vi varit på så måste jag ha " en tumme i ögat på henne"

hela tiden passa på henne att hon inte låser sig på någon hund och dummar sig, och det vill jag absolut inte att hon ska, men samtidigt vill jag ju skapa en bra teamkänsla.

Att skapa teamkänsla - ja det blir nog ett svårt projekt eftersom hon taggar upp så in i när det är tävling, på träning är det hon och jag, på vår lilla tränigstävling nu så var hon smått sinnessjuk.

Hon gjorde allt på samma gång och så kunde jag ju få följa med henne lite om jag ville, jag kunde få ropa lite men hon hon körde sitt eget race, totalt toppad.

Jag vet inte om detta beror på hennes unga ålder och vår orutin vid tävling eller om det är ngt annat.

Men jag hoppas att vi finner en bra väg att gå vid tävling.

Men i vilket fall som helst så är hon skithäftig att träna med.



Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com