Så gjorde vi det......

23.09.2015 18:25

Jag har sagt att en gång i livet så ska jag tävla rally, jag känner att det är inte "my cup of tea" men eftersom jag märker att Buza tycker det är jobbigt med miljön på tävlingar, hon kan inte hålla ihop och fokusera på sin uppgift utan lägger lika mycket tid och energi på att bevaka annat.

Så min tanke är att utsätta henne för tävlingsmiljö, så att det blir en vana för henne, vi har ju inte så stor vana på att tävla och har inte fått in någon fungerande rutin i dessa situationer. Jag hoppas att min plan fungerar, att minst en gång i månaden få ut henne i tävlingssituation även om vi inte tävlar så åker vi ut och tränar för miljöns skull, samt att jag fortsätter mitt tränande med henne i okända miljöer, eller i kända miljöer där det händer väldigt mycket runt omkring.Gör jag detta till en vana så borde det ju inte bli något onormalt för henne så småningom, det borde ju gå, eller är jag helt ute och cyklar? Det återstår att se. En sak är ju säker, det blir ju inte bättre av att jag inte utsätter henne för olika miljöer och bara tränar i vår lugna trygga vrå.

När vi i somras blev uppflyttade till elitklass trodde jag faktiskt att vi  skulle bli klara till oktober, men tji fick jag, jag väljer att ta det långsamt med henne, bygger på hennes självkänsla, försöker få in en grundlig säkerhet i momenten, det tar tydligen väldigt lång tid med en hund som ständigt visar nya lustiga  beteenden, men det är ju bra att hon visar dem nu, så är det bara att ta itu med det oxå, hon är inte lätt att träna den där hårbollen men jag känner att jag utvecklas enormt som förare och det är ju positivt.

När vi kommer att starta i lydnaden? Det vet jag inte men kanske till våren, vi startar inte förrän jag känner att Buza känner sig ok på en tävlingsbana och att elitmomenten är befästa, det är de verkligen inte nu.

Men så startade vi ju rallylydnad den 13/9 i landskrona på deras dubblerade tävling, det gick ju bra, vi vann båda gångerna med 98 och 99 poäng.

Första rundan kände jag att Buza inte var med mig, störd och osäker pga omgivningen och jag var hur kass som helst på att föra henne.

Andra rundan bestämde jag mig för att nu är det lydnads LInda som går in och styr och ställer och känslan var mycket bättre, jag förde henne bättre och hon hade accepterat miljön sedan tidigare.

Att hon ruskade på sig under programet berodde på att hon fick bada i sjöarna efter första rundan, ingenting jag hänger upp mej på.

första rundan:

youtu.be/auey5LkbmcQ

andra rundan:

youtu.be/rpT-1mR2wcc




Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com