Ojdå! det gick ju bra

28.04.2014 10:06

Oj vad mycket jag har funderat och funderat efter
tävlingen i måndags, jag har varit så less på hårbollen så det är inte sant.

Tävlingen som inte alls var bra, jag kände mej bara tom
efteråt, visste inte på vilket ben jag skulle stå, ska jag fortsätta, ska jag
ge upp, ska jag behålla henne?

Jo den frågan var jag säker på, skaffar jag ett djur så
får det stanna kvar tills livet tar slut, sån e jag.

Fram tills tävlingenigår har hjärnan gått på högvarv,
vad var det som gick fel, vad var det som var bra, vad fokuserade jag på. ?

-vad Buza fokuserade på det vet jag ju, det var allt
annat än jobb,

Ju mer jag funderade ju mer övertygad blev jag, jag har
fokuserat på fel sak, att träningen ska vara rolig och trevlig, vilket skapat
lite oreda, trams och flams.

Nä, nu jäklar i hoppet, nu skulle det bli ordning på
torpet igen.

Träning tisdag, dålig träning....

Träning onsdag, ganska bra träning med mycket kvitton
med mej hem.

Trött på mej själv och hundträning- torsdag blev det
skogspromenad för att rensa ut allt gammalt.

Fredag, mycket att ta itu med i träningen

Lördag, det blev bannemej en fokuserad träning.

Sedan hemkomsten från
måndagens tävling har jag haft tankarna på en träningskompis som är mkt duktig
i jakt med sin labrador.

Hon sa en gång till mej
när jag hade problem med Lidas, när han gjorde väldigt mkt på en gång, även
sånt han inte borde göra.

-        
Jag låter aldrig mina hundar gå upp i den
sinnesstämningen......

Men
va fan!!

Varför
har jag inte kopplat ihop det innan, hon ligger ju helt fel i aktivitetsnivå
för att jag ska kunna kontrollera henne.

Det
ska fan inte vara full gas hela tiden- håll igen så kan hon nog få gasa på där
det behövs.

Tävlingsdagen!

Vi
skulle till schäferklubben vid sturup,

Jag
läste vägbeskrivningen, det skulle ju inte vara några problem att hitta dit,
men under färdens gång kom några varningens tankar upp, - du Linda, du e inte
så väldans bra på att hitta, du brukar köra fel.....

Det
blev till att sätta igång gps-.en  som
valde att leda oss på helt fel håll.

Där
vår destination var, där fanns ingen klubb,  lite farm

och
tillbaka körde vi, nä nu kör vi som mamma vill sa jag till Hugo, och så kom vi
turligt fram.

Väl
framme hölls Buza på en låg nivå, hon ville gärna höja nivån hela tiden, men
jag var säker på min sak, förra gången var fel uppladdning, nu är det detta som
gäller.

Foppa
var med på tävlingen som moraliskt stöd, jag tror att detta hjälpte Buza mycket
för hon kändes mycket tryggare än förra gången.

Platsliggning
- Oj! Vad hon visade att hon visste vad hon skulle, redan när jag gick in och
ställde upp sa jag åt henne "nu ska vi nanna"

När
jag ställde upp smällde hon sig ner, hade lite problem med att få henne att
sitta vid min sida för hon skulle ju "nanna"

Efter
att satt henne upp ett par gånger var det dags att koppla loss och lägga ner
hundarna.

Buza
rörde inte en fena, så perfekt hon låg. Jättebra, en 10:a fick vi.

Tandvisning:
inga problem, 10:a

Linförigheten:
den är jag inte helt nöjd med, hopp och skutt, lite trams men en 8:a , jag
skulle kämpat mer för att få ner henne i aktivitet.

Läggande
under gång: Jättebra ner, när jag vände mej om hade hon ett enormt fokus på
mej, jag jätteglad, betyg 10

Inkallning:
jag såg att hon inte tänkte släppa mig alls, fin ingång, betyg 10

Ställande
under gång: lite sen var kommentaren, jag vet inte, hon stod bra när jag

 vände mig om och sedan återgick. Betyg 9

Apporten:
Ohlala vilken 10:a

Hoppet:
Här är det jag som släpper, jättedumt av mej att JAG inte höll ihop när min
hund gjorde det.

Ställer
upp vid hindret, det ser inte ut som ett vanligt hinder, lite klumpigare och
målat i röd färg, kommer hon verkligen att hoppa det där tänker jag............

I
samma sekund säger Buza, såklart jag kan, och hoppar glatt både fram och
tillbaka med  både stil och flärd.

Jodå,
det kunde hon visst, ställer upp igen och vi utför momentet som man ska, Buza
gör det jättefin, hade säkert fått bra betalt här med, men det blev en nolla.

Jo,
jag är nöjd över hunden och hennes uppförande och utförande med momenten, jag
behöver tydligen träna på att hålla ihop det hela.

Men
jag är nöjd, för ju längre programmet pågick ju svårare var dt att hålla henne
lugn och fokuserad.

Extra
kul var det ju att de andra deltagarna tyckte att hon hade en enorm attityd och
att hon var häftigt explosiv, men samtidigt frågades det om det inte var svårt
att träna en sån hund.

JO,
ena sekunden är hon hos mig - nästa är hon long way gone.....

Kul
att bli uppflyttad trots nollan.

Vi
är anmälda till ännu en etta, jag tvekar lite inför denna, vi klarade det bra
idag,  vi körde hem med en bra känsla,
tänk om känslan inte är lika bra efter nästa tävling..... då e det ju jäkligt
tråkigt.

Vi
har 2 veckor till att fundera på hur vi gör, kanske vi stryker oss, kanske vi
kör dit, vi får se vad vi känner för då.

168 poäng och en andra plats.


Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com