Nu får det vara slut på semesterläget

02.08.2014 22:17

Nu har vi vilat ett par veckor och nu börjar det bli tråkigt.

I Tisdags när vi tränade på klubben fick jag ett kvitto på att den lilla hårbollen kör med mej.

Jag tror att jag tränar henne men i själva verket är det tvärtom.

Hon kan!!! Men har kommit på sätt att slippa undan eller göra det bekvämt för sig, och jag har tänkt att jag nog gått för fort fram eller pressat henne  när det går fel - Men ICKE!!!!

Hon e smart den där hårbollen och vet hur hon ska kunna göra saker HON vill göra under tiden vi tränar.

Dessa olater visar hon i de mer fria momenten som hopp och apporteringen.

Moment där vi är nära varandra och jag har total kontroll över henne- där sköter hon sig fint.

Så- när matte väl satt ner foten och sagt till hunden hur den SKA göra så kan hunden det utan krusiduller, det är en märklig hund den där.

En mästare på att luras.

Idag körde vi ett pass i parken, hon känns fin i det fria följet.

Rutan- måste komma på en bra rutin, för den rutinen vi har nu medför att hon tjuvar redan innan vi ställt upp, hon älskar verkligen rutan och jag vill inte plocka bort det från henne, så tänk tänk tänk ut en rutin som passar just henne och inte köra i gamla banor.

Apporteringen gick över förväntan idag, kört mkt tempo in, och jobbar på att hon ska förstå hela momentet, inte tycka att hon är färdig efter halva eller välja att göra att roligare moment.

Började även träna apportering med dirr, Shit, hon ÄR smart, efter viss tvekan så försökte hon och det blev rätt.

KUL!!!! så nu tränar vi på att skicka åt höger.

Lite dålig timing att köra igång henne nu kanske, men tanke på att hon ska kastreras på onsdag, men efter mkt funderande har jag valt att lägga tid och energi på stadga och vittring tills hon läkt ihop tillräckligt för att kunna köra igång igen.

Nike utvecklas mkt från dag till dag, apporteringslusten bara växer och han är välldigt följsam.

Han har vuxit enormt mkt på dessa veckor och han är snart inte valp längre.

Han vet nästan vad han heter, kommer när man ropar på honom och är imponernade nog nästintill helt rumsren,

visst det har hänt nån olycka någon enstaka gång men annars är han jätteduktig på att säga till när det är dags att gå på toa.Om man nu jämför med Buza som var rumsren när hon var 8 månader.....



Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com