när hunden gör fel när jag gör rätt när hunden gör rätt när jag gör fel

03.09.2014 22:04

Åhhhh, känslan när poletten faktiskt trillar ner, när jag förstår varför min hund gör fel, hon gör ju rätt men ändå fel.....

Buza har blivit duktig på "hopp sitt hopp" ja första delen i allafall,

hon hoppar gärna ut och sätter sig, men återhoppet har vi haft enorma problem med, en del av hoppet som varit klockren i lydnadsklass 1.

Jag har kämpat med detta ett tag, men så plötslig slår det mig efter att ha  funderat och funderat.

Jag tränade i våras för duktiga  Anders Svensson, han sa något som följer mig varenda träningstillfälle.

hunden ska inte bara utföra beteendet, den ska förstå momentet, ja, det är ju så självklart!!!

Jag tror att jag kört på att hunden bara utfört rätt beteende i flera år, utan att den faktiskt förstått hur momentet går till och förstått det.

Ja, det har ju gått bra med att belöna upp rätt beteende, men det blir ju så mycket bättre när hunden faktiskt förstår hela momentet.

Jag har tränat Buza med target vid hopp-sitt.

Jag har trott att jag belönat upp det här med sittet så mkt vid targeten att hon inte velat lämna, även när targetplattan är borta.

Det beteende Buza gjort är att hon suttit kvar och tittat intensivt på mej, eller suttit kanin när jag stått på andra sidan hindret och beordrat henne "hopp"

Ur Buzas synvinkel har hon varit lydig och utfört ordern hon fått.

Och det har hon gjort- om jag tänker som prinsessan B.

Idag när jag stod där mitt emot henne och tittade på henne, som såg så förväntansfull ut, så skulle jag vilja ge mig en rak höger.

Vi har flitigt tränat på fjärren och framförallt ett bra första skifte.

Mitt kommando på sittet är "OPP"

Hur lätt är det för min tös att höra om det är ett H i början eller inte, hon har hört "OPP" och varit lydig och kört hopp med fjärr.

Byte av kommando och det fungerade klockrent.

Hon som aldrig varit lydig förr har fått för sig att det lönar sig att lyda , stackars hund som har en så trögfattad matte.

Det är rätt åt den där människan att hon får dåligt samvete.

Nu jobbar vi vidare med att få detta att fungera till 100%

Lilla Nike tränar på inkallning som går mkt bra.

Tasstarget- nja, han försöker och ibland träffar han targeten med sin lilla tass, men jag tror inte det kommer att ta så lång tid förrän han faktiskt förstår att det lönar sig att trampa på den där plattan.

Hoppstå - ngt han bara älskar att träna, det hade ha kunnst göra 24 timmar om dygnrt. Duktig på det är han.

Ligg- tekninen att lägga sig bakåt tränas det lite på.

Igår gjorde vi ett försök till en budföring, det gick sådär, men skam den som ger sig.

Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com