Man kan ju inte vara bäst jämt

22.01.2014 10:18

Träningsdags på klubben igår, jag hade den stora glädjen att träna med duktiga Maria & Sarah.

Jag hade redan i förväg bestämt mig för att köra genom hela programmet i  lydnad 1.

Inte alls för att vi är färdiga för det utan mest för att se var vi står och om hon orkar köra på ett helt program.

Framme i Svedala var det SNÖ!!!!

Ingenting vi sett på ett par dagar i trelleborg, med visst kan man träna i några cm snö.

Buza tappade förståndet någonstans mellan parkeringen och appellplan, tydligen brydde hon  sig inte om att leta efter det heller, man klarar sig lika bra utan verkar hon tycka.

Linförigheten var en mindre katstrof, Buza jättestörd av att vi blev kommenderade samt att både Sarah och Maria fanns på plan och att vi gick ifrån dem. Mkt att hålla reda på tyckte fröken hårboll och visste inte riktigt vem hon skulle fokusera mest på.

Det såg väl mest ut som att vi var ute på promenad, långt ut och långt fram och kontakt ibland.

Läggande under gång var bra, det kan jag inte klaga på,

Inkallningen, jodå, jag förberedde henne: "nu ska vi springa fort"

Visst satt hon fint och visst kom hon när jag ropade, hastigheten var det inget fel på iheller, för fort det sprang hon, men det där schappefnattet hade hon ju kunnat skippa, runt,runt, fort, fort sprang hon några varv tills hon kanske insåg att det var till hennes fördel att komma till sin matte.

Jag tror till och med hon kände sig lite duktig när Maria kommenterade att hon var snabb och att hon kanske skulle springa ett varv med hennes whippet.......

Ställande under gång, med hjälp är hon ganska duktig.

Apporten, håller jättefint men släpper snabbt och slarvigt så fort jag sätter fram handen.

Hoppet, mkt okoncentration, springer sidan om några gånger,får kliva över hindret för att hon ska förstå att hon ska över och inte runt.

Platsliggningen är väl inte mkt att säga om, mer än att det inte var nåt bra alls.

lekinviter så fort hon såg Baccus, svårt att koncentrera sig, upp med huvudet, kom till mej, låg och fladdrade med huvudet trots hon hade hakan i backen.

Gjorde ytterligare en linförighet, denna gången var vi  mer samspelta när det försvunnit lite energi från de där små schappebenen.

Fastän vi inte lyckades med mycket under gårdagens träning så känns det skönt att få ett kvitto, vi behöver träna mycket mer, framförallt med störning.

* koncentrationsövningar

*släppande av apporten

* platsliggning

*tydlighet i högersväng i linförighet /FF

träna linförighet- då hon går mkt bättre i FF.

Mycket att ta tag i men så skoj saker att ta tag i .

Jag var lite rädd över att Foppa skulle ligga och frysa då han väntade i bilen, hade lagt på honom både fleecetäcke och b.o.t täcket.

Jag  kunde lätt konstatera att han inte frusit, han var varm och go när jag tog ut honom för ett träningspass.

Han fick oxå en genomkörare i lydnad 1, vilket gammelgubben såklart klarade med bravur.

 

 

 

Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com