Kvitton och nya idéer

20.04.2016 19:43

I förmiddags träffades jag och superduktiga Heidi Ljungbeck för ett lydnadspass i Malmö.

Många kvitton fick jag och Buza bjöd på några av sina lustiga beteenden.

Supernöjd över att fått tips på hur jag ska jobba på att få ett bra stopp på Buza, att hon faktiskt ska reagera direkt när jag ropar på henne, känns som ett supertips som nog kommer att fungera på denna tokiga hund.


Vi körde genom alla elitens moment, då jag är "duktig" på att köra dem i ordning blandades momenten, detta störde inte min schappeflicka ett dugg, men jag är glad över att det kom in saker i momenten som störde henne.

I fria följet blev hon plötsligt störd av sin egen skugga som hon tydligen skulle kolla in , vid hoppet stod det en "kinahatt" från zätat nära hindret som bara skulle titta på lite innan hon tog metallapporten, det är sådana här saker som gör att hon ibland glömmer vad hon faktiskt skulle göra. Men ju mer vi tränar på det ju bättre borde det ju bli eller.......

Apportering med dirigering är jag faktiskt riktigt stolt över henne, trots att hon skickades åt höger med solen i ögonen gick hon rätt, lite vinglade hon på vägen för att hon inte såg men hon valde rätt mitt lilla lakritstroll.

Lite idéer bollades runt vittringen då hon går hårt på pinnarna, hon älskar vittringen, det är nog hennes favoritmoment men lite lugnare just vid pinnarna hade varit bra, farten både ut och in är det inget fel på.

så var det då den där inkallningen, Buza skötte sig väl bra men jag var skitkass, ställde henne för tidigt, borde våga vänta lite till.

Så var det dax för Heidi och  Chelsea att hålla show, vilken fröjd det är ätt se de där två, allt ser så enkelt ut, visst fanns det nåt litet att putsa på, men så bra de kommer att bli !!

Nike och jag körde genom trean, jag tycker inte riktigt att det var samma Nike som hemma, han var lite i andra tankar lite hela tiden och vi fick inte riktigt till det där flytet, om det var för att vi var på nytt ställe, att Heidi var ny för honom eller det doftade gott av annat vet jag inte riktigt.

Fria följet kändes lite sådär, sättandet var tydligen bra men han såg strykrädd ut när jag gick ifrån honom, varför han såg ut så vet jag inte, detta momentet har jag aldrig lagt någon press på honom men det är kanske jobbigt på något sätt, men det var ju bra att det kom fram att han sjunker ihop när jag går ifrån honom, vi får helt enkelt jobba på att vara glada hela momentet.

Inkallning var bra, Rutan var han i helt andra tankar och sa VA! när jag skickade honom, ett EK så löste han det ganska fint.

Vittring, liten tvekan men han valde rätt pinne.

Fjärren var faktiskt BRA, men fortfarande är jag inte helt nöjd med hans träning, kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att vi inte var helt samspelta.

Men man kan inte vara på topp alltid, vi tar med oss alla bra tips och trix vi fått idag och hoppas på att det löser sig.

Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com