jag förgiftar medvetet mina hundar

16.04.2014 13:26

Oj vilka diskussioner det råder både här och där ang fästingar och motmedel mot dessa djur.

Det kommer att släppas ett nytt fästingmedel i tablettform, en tuggtablett som har en verkningstid på 12 veckor (enl tillverkaren)

Det finns så många åsikter om detta, varför ska hunden äta gift, varför finns inte detta för människor och skulle vi äta den där tabletten då....

Ja, jag vet inte, men så länge hunden tåler läkemedlet och fästingarna dör, så vad är problemet?

Får hundarna cancer av preparaten? kan nån verkligen säga att det är just den substansen som gjort din hund sjuk?

Hundar får ju cancer även utan fästingmedel.

Det händer ju att vi människor får cancer, och de flesta av oss har inte något fästngmedel på oss dagligen (vad jag vet)

Det finns så många olika halsband, brickor och dyligt som är giftfria som ska hjälpa till att hålla fästingar borta från våra hundar, fungerar dessa verkligen, jag har aldrig prövat ngt giftfritt alternativ,

jag överväger inte ens att göra det, Foppa är en riktig fästingmagnet, alla fästingar vill ha hans blod, vi  har prövat olika spot on pordukter, det har hjälpt 1-2 veckor sen har han haft fästingar igen.

Trots daglig kontroll är det jäkligt lätt att missa dessa otäckingar innan de bitit sig fast och börjat suga blod.

Foppa har fått ngn fästing trots användandet av scalibor, kanske en om året, men det känns ändå betryggande att han har ett gift som tar livet av de jävlarna som vill sätta tänderna i honom, innan användandet av halsbandet var fästingarna många under säsongen.

Jag har haft tur, ingen av mina hundar har fått någon fästingburen sjukdom, det har tagits ett par prover genom åren, men tänk om, tänk om jag låtit bli att "förgifta" mina hundar tänk om de fått en fästingburen sjukdom som är svårbehanlad och de kanske inte skulle bli fri från.

Ja- det är kanske som att välja mellan pest och kolera, men jag väljer att skydda mina hundar på det sätt som jag tycker är mest effektivt.



Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com