Den magiska handduken

15.02.2015 13:41

I flera månader har jag och Buza kämpat med fjärrdirigeringen inför lydnadsklass 3.

Sitt-ligg är inga problem på 10 meters avstånd, men att få till ett stå på kort avstånd har varit näst intill en omöjlighet.

Buza är übersnabb i sina rörelser, så även om jag eller medhjälpare försökt att klicka in rätt rörelse, stillastående osv så har det allt för många gånger blivit så att rörelsen av nåt ben klickats.

Att fjärren är ett av världens roligaste moment det vet vi och Buza laddar upp bara jag säger åt henne att” nu ska vi träna fjärren” eller bara lägger henne ner utan ”nu ska vi nanna” för då vet hon att nu jädrar, nu ska jag röra mej snabbt och lätt….

Det är ju inte riktigt så jag vill ha fjärren, lugn och balans ska det vara, men jag följer efter mina hundar i deras sinnesstämning, är de superglada och tycker det är skitkul, ja då gör jag det också.

Omvänt lockande har fungerat sådär……

Vi har kämpat och kämpat, när det väl blivit rätt, ja då har jag ju blivit sådär überglad  och så blir det mer spex än koncentration….

Nu har vi äntligen en fungerande lösning.

En ful, förtvättad handduk, med magiska krafter.

 

Buza älskar allt det här med target tränig, trots detta har vi totalt misslyckats med att få henne att ha bakbenen på ngt och hålla dem låsta, enligt Buza så är det bara framtassarna man ska lägga upp på nånting, inte baktassarna och all sån träning har bara lett till konflikt och frustration, det har bara varit att lägga ner för det passar tydligen inte oss.

Idén till handduken kom efter att torkat tassarna på Buza efter en regnig dag, När vi kommer in i hallen lägger jag ut ett badlakan på golvet eller så har jag lagt ut det redan innan vi går ut så att det ligger redo när vi kommer in.

Buza har lärt sig själv och mig att hon tycker bäst om att torka tassarna om hon får stå på badlakanet och så lyfter jag bara tass efter tass och torkar.

Så efter promenad går hon självmant upp på badlakanet för att torka fötterna.

Så badlakanet har bytts ut mot en handduk, där hon precis får plats,

På ett badlakan hade hon ju kunnat flytta fötterna mkt utan att hamna utanför.

 

Oj vilken hjälp denna handduk varit för oss, vi tränar nästan varje dag, bara några skiften för att hon inte ska öka i aktivitetsnivå, jag kan nu vara ca 3 meter ifrån henne och alla skiften sitter fint.

Buza gör inte längre egna skiften när hon tycker jag tar för lång tid på mig.

Fin lugn stadga

 

Jag har prövat detta utomhus också,  men det har inte blivit helt optimalt, nu vet jag varför.

Handduken har inte varit torr och ren alla gånger och nu har jag lärt mig att en prinsessa av finaste rang tycker det är snuskigt att befinna sig på en skitig handduk även om hon själv inte är helt ren och torr om mage eller tassar så ska i alla fall hennes träningshjälpmedel vara det.

Handduken kommer att användas alltid som en signal för vad vi ska träna, givetvis döps momentet och handduken plockas bara bort ibland för att kolla muskelminnet så småningom när vi är mer säkra.

 

Äntligen känner jag att vi gått framåt i detta moment.

 

En väldigt rolig effekt av detta är att lilla NIKE och sett på och lärt sig.

Lägger jag ut handduken så springer han och ställer sig på en precis som Buza, ngt jag inte alls lärt honom, givetvis belönas detta beteende.

Så kanske blir det handduksträning även för NIKE.

Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com