Bekymmer nummer två !

17.08.2014 11:04

Så har ju lilla Buza blivit kastrerad och allt har gått bra och det ser ut att ha läkt ihop fint och stygnen ska tas bort på tisdag.

Då är ju det orosmomentetn borta.

Men så ska har det blivit dax att beställa tid för röntgen av armbågar och höfter av lilla prinsessan B.

Visst Schappar har inte så hög statisitk på på HD/ED som golden har, men visst finns tankarna där, tänk om inte hon heller är fri.

Nej, hon ska ju inte gå i avel men det hade varit väldigt kul om nån av mina hundar var "frisk" i benen.

Av alla mina 3 golden jag haft har ingen av dem varit fri på höfterna.

Tankar har kommit och gått, varför får jag hundar som inte är fria? Vad gör andra som inte jag gör - eller vad jag jag som andra inte gör....

Att hunden ska vara välmusklad är ju en självklarhet, men spelar det nån roll var man röntgar hunden?

Det finns folk som åker land och rike runt för att få hunden röntgad av "den bäste på det bästa stället.

Men om nu hundens ledskål inte är tillräckligt djup, eller om ledkulan har dålig passform så blir den ju inte fri hur många mil man än åkt....

Ska man "knäcka" till hunden hos en kiropraktor innan eller låta en hundfys gå genom hunden,? Har hört folk som gör detta men undrar om det har nån betydelse.

Mina hundar har alla blivit röntgade på en klinik som jag inte längre går till, tänk om det varit så att de inte lagt hunden tillräckligt bra, eller så har jag bara haft oturen att få hundar med hd.

Har i en artikel läst att HD till 50% arv och 50% miljö, i en annan artikel står det att har hunden anlag till HD kommer den förmodligen att utveckla HD hur väl man än vårdar  sin hund.

Spelar det nån roll vem som läser plåtarna?

När Lidas fick C på sina höfter var jag ju  "besviken"

Flera duktiga personer gav mig rådet att överklaga då de hörde vem som läst av hans plåtar då denna personen hällre fällde än friade sades det, Skk gillar inte henne heller sades det, tror hon var väldigt mkt i hetluften just vid denna tidpunkten men hen är kvar och läser plåtar än i dag.

Jag fick rådet att jag skulle överklaga och röntga om Lidas och få med en lapp att denna personen inte skulle läsa plåtarna, jag gjorde aldrig detta.

Får man själv bestämma vem som ska läsa hundens plåtar av skk:s avläsare?

Och hur vet man vem som är " minst nitisk" finns det nån statistik över hur plåtarna läses av respektive avläsare?

Om alla använder samma mätinstrument och mått, hur kan då en avläsare dömma C på en hund och en annan dömmer B ?

Ju mer man läser ju mer förvirrad blir jag bara tycker jag.

Det är än det ena och än det andra.

Så nu återstår bara det där telefonsamtalet till kliniken, och hoppas på att prinsessan Buza blir fri på både armbågar och höfter.




Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com