Att känna sig pepp !!

12.01.2016 21:01

Nytt år - nya utmaningar !!

Vet inte hur länge sedan jag känt mig så pepp inför att tävla hund, tänker tillbaka på föregående år och inser hur mycket jag och Buza utvecklats. Vi slet våra hår båda två förra året, vi gjorde EN lydnadstävling, EN ! Det är ju ingenting, men vi flyttades upp till eliten på den tävlingen och det betydde allt.

Vi gjorde 3 rallytävlingar i nybörjarklassen och det blev 2 vinster och en andra placering.

Jag gjorde ett val, jag gick på magkänsla, skippade träningsgruppen i höstas och valde att lägga all tid på bara oss, att lyssna på bara mig själv, analysera Buzas beteenden, kritiskt studera videofilmerna som jag spelat in under träningspassen och som jag många gånger inte tyckt stämt överens med känslan under passen har hjälpt oss enormt mycket. Under detta halvår har jag ändrat så mycket på mig själv och vilket resultat det gett.

Jag och Buza har kommit varandra så  mycket närmre, väldigt ofta är vi ett ekipage som arbetar tillsammans, inte som innan, två individer som jobbade var för sig.

När man väl kommer underfund med den där schapendoesen, så är hon en sjuhelsikes härlig, häftig och underbar individ, hon gör mig vansinnigt varm i hjärtat den där tokfian.

Framåt vårkanten kommer vi starta vår första elit tävling, jag är väl medveten om att det kommer att bli en massa tokigheter, men en vacker dag kommer vi att ta oss genom hela programet utan en massa fel, för när det blir rätt, då blir det liksom jäkligt rätt.

NIKE!!

Den lilla guldklimpen, han går från klarhet till klarhet, han är en underbar lydnadshund som verkligen försöker göra rätt varje gång, vi har precis börjat med vittringen, när den väl sitter så blir det en start i lydnadsklass 3.

Vi hann med två lydnadstävlingar förra året, en etta, där han var fint förberedd och gjorde en fantastisk runda på 195 poäng.


Tvåan var vi inte så genomtränade, en liten miss vid hoppet men ändå ett förstapris och vinst på 178 poäng.

Så startade vi på ett WT som var för svårt för oss. Det lär bli fler WT i år och förhoppningsvis ett B prov oxå.

Så vad mer kan man säga? Vi är på G, så ....

HEJ TÄVLINGSÅR 2016, HÄR KOMMER VI!!






Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com