apport! - javisst!

02.07.2014 20:57

Igår ville ungarn att vi skulle köra till skogen och kasta dummys, jovisst det kunde vi väl göra tyckte jag.

De kastade markeringar och jag gjorde mitt bästa för att få hårbollen att gå ut och hämta tygpåsarna och sedan komma tillbax med dem- det gick inget vidare, visst hon sprang gärna ut och tog dem, såg till att de verkligen var döda, och verkade de levande så dödade hon dem igen, men att komma tillbaka med dem, det tyckte hon inte var lönt, de där fula påsarna hade inget större värde för henne.

Foppa var inte heller så engagerad, så vi lade ner projeket och tog en promenad istället.

Lydnadsträning på kvällen,

Hoppet behöver vi verkligen träna på, men ibland smäller hon verkligen till på ett bra sätt, duktig liten hårboll.

Rutan går ok. Kanske lite mer fart men annars bra

Apport - duktig hund som tänker momentet hela vägen själv, utan en massa peppande och kallande springer hon ut, griper och spriger tillbaka bra + ingång, Duktig hund, känns nästan som att vi är på riktigt god väg att bli färdiga med detta momentet.

Länge sedan vi testade på metallen. peppade och hejade på tillbakavägen, hon tycker bättre om metallen än träapporten av ngn underlig anledning, bättre fart ut och bättre gripande samt jäkligt snabb in, givetvis pga av mitt hejar rop men ändå......

Fjärren - Lägger mkt energi på att hon ska hålla fokus på mej, hon ska aldrig veta när belöningen kommer, om det är när hon bara ligger och väntar på ett kommando eller om det är efter 3- 4 skiften. Avståndet försöker jag vara duktig på att variera.

Igår var första gången hon hade någon som stod bakom henne, visst var hon störd av det men fixad det ändå riktigt bra tycker jag.


Nackdelen med att ha gått på semster är ju att hårbollen har fått för sig att jag är hemma för att roa henne...

Ständigt tycker hon vi ska göra ngt så idag gjorde jag ngt jag inte tänkt att jag skulle göra med henne över huvud taget.

Vittring -  vi har tränat lite på att hon ska frysa nosen på "rätt pinne"  vi har tränat lite med hjälp av en träram och

det är inte mkt tid vi lagt på det, har kanske gjort det max 10 ggr och kanske haft nån annan pinne i ramen 2-3 ggr.

Min tanke var från böjan att köra vidare på "träramen" och utveckla detta vidare.

Men så ikväll tänkte jag, äh vad f-n.

Tog alla pinnarna vi hade i korgen oh hällde ut på gräset, "min pinne sidan om + godis.

Jodå, hon doftmarkerade direkt, struntade i att ta pinnen och till min förvåning struntade hon i godisen oxå, mitt beröm betydde mer för henne.

Om igen, lite högre intensitet på hårbollen men fortfarande markering och inget  godis tog hon.

Nästa gång valde hon att gripa pinnen och strunta i godiset.

Men herregud, så fort ska det väl inte gå?

Har hon förstått? Eller är det en ren tillfällighet?

Tror jag ska komma på nåt bra sätt att kombinera dessa övningar,

Skynda lånamt, vi ska  ju först ta oss enom tvåan innan vi ska få till detta som ett moment.

Åter igen mkt nöjd med hårbollen som verkligen gör sitt yttersta för att göra rätt.


Foppa tränade oxå vittring - det gick inte lika lysande, han fick oxå godismodellen men när godiset var slut tyckte han övningen var slut......

Jaja, då var det väl så det gick till den här gången





Kontakt

guldtassar och tovor guldtassarochtovor@outlook.com